מניעת פציעות ספורט - קרח וקלי קלות...

קרח רבותי היא תרופת פלאים! מזרזת החלמה, מפחיתה כאבים, אינה רעילה, אין צורך במרשם רופא, היא זמינה תמיד בקרבתך במקרר. זהו מרפא עצמי לכל אתלט, במיוחד לסובלים מפציעות וקרעים של גידים נקעים וחבטות. לפנינו דוגמה היסטורית של האלופה האולימפית במרתון 1984 ג'ואן סמאילסון שסבלה תקופה ארוכה מבעיות בגיד אכילס שלה ובמשך זמן רב טופלה בתרופות אנטי  דלקתיות שאומנם שיפרו את מצבה, אך גרמו לה לבעיות מעיים ועיכול. בסופו של דבר הצליחה להתגבר על הדלקת באמצעות טיפול ממושך בקרח. רופאי ספורט רבים טוענים שרבים מהספורטאים הנפגעים יכלו לזרז בצורה משמעותית את החלמתם באם היו עושים שימוש בקרח לפני נטילת התרופות ומשכחי הכאבים למיניהם. קשה להבין כיצד השימוש בקרח עם כל יתרונותיו נוגד את ההגיון הבריא של הספורטאי המצוי. המחשבה על אמבטיה חמה נתפסת כהגיונית יותר ומתבקשת יותר מאשר הצמדת שקית קרח ( או כמובן אמבטית קרח - ראה כתבה ) על המקום הפגוע. בחמימות יש אומנם נינוחות ונועם בעד שקרח מעביר צמרמורת ואי נוחות. תתעלם מהדחף הראשוני הזה, לך על אופצית הקרח.!

כיצד עובד הקרח ?
על מנת להבין זאת יש לדעת מה קורה בעת הפציעה.! בעקבות הנזק נגרמת בדרך כלל גם דלקת, כלי הדם באזור הפגיע מתרחבים. הדבר גורם לכאב, לצבירת נוזלים ולפעמים גם לנפיחות במקום. באותה עת מפריש הגוף כמה חומרים כימיים שתפקידם להגן על המקום הפגיע. הפרשה זו גורמת אף היא לנפיחות נוספת ולכאב וחלק מכלי הדם הנפוחים עלולים גם לדמם. שימוש ברטייה קרה בשלב זה יש בו כדי להפחית את הכאב והנפיחות, למנוע התרחבות כלי הדם ולמנוע מהתאים הפגועים שחרור חומרים הגורמים לכאב. החום, לעומת זאת, מזרז את מחזור הדם, מגדיל את הנפיחות והכאב ומגדיל את התגובה הדלקתית. במקרים מסוימים עשוי הטיפול בחום להועיל, אך רק לאחר מספר ימים מהפציעה ולאחר שהנפיחות ירדה. רק אז ניתן להגדיל את מחזור הדם באזור הפגוע כדי לסלק את התאים המתים ולהגדים את הספקת החמצן לאזור הפגוע. המפתח הוא לדעת מתי להתחיל את הטיפול בחום או עיסוי ( מומלץ להיות בקשר עם פיזיוטרפיסט ספורט ).הטיפול בקרח חשוב שיעשה מהר ככל האפשר למועד הפציעה. יעילותו רבה ביותר ב- 24 - 72 השעות הראשונות.! הטיפול בקרח יעיל גם לפגיעות כרוניות ( ארוכות זמן ) של דלקת בגידים ובטיפול מונע לפני ואחרי פעילות מאומצת במיוחד.

אופן השימוש בקרח
א' - כאמור יש להתחיל מיד לאחר הפגיעה.
ב' - בשעות הראשונות מומחים בתחום ממליצים עם עטיפת המקום במשך 20 דקות  ולחזור על התהליך כל שעה או פחות.
ג' - יש להדק בצורה מתונה את השקית במקום על ידי תחבושת סביב אם יש צורך.
ד' - רצוי לא להניח את הקרח ישר על העור אלה להפריד אותה עם בד דק.
ה' - לאחר הורדת הקרח יש לתת קצת זמן למקום " להפשיר"  לפני שמתחילים ללכת / לזוז.

אליעזר רוזן - מאמן אתלטיקה